Sunday, July 17, 2011

Tanpa pergerakan

Aku hilang dalam kehilangan berterbangan jauh keluar dari bumi, batu ketiga dari matahari. Ditepi hanya ada ruang dan masa bergerak tanpa pergerakan. Tanpa pergerakan aku berjalan, berjalan jauh meninggalkan diri sendiri yang tersedia telanjang. Bintang-bintang berkelip, memandang sinis makhluk sepertiku yang mempunyai jangka hayat yang pendek. Tanpa pergerakan. Tanpa pergerakan. 

Aku harapkan diri ini di bawa ke taman-taman indah dipenuhi dengan warna-warna kesukaan. Sedar yang tidak sedar putaran yang menghiasi penglihatan. Aku tutupkan mata biar dan biarkan telanjang yang telanjang, mati yang tak mati, dosa yang tak dosa. Tanpa pergerakan. Tanpa pergerakan. 

Aku letakkan tangan didada, aku buat bersilang, luruskan kaki, tutup mata. Peluh-peluh yang dulunya panas kini menjadi titis-titis sejuk. Ditelingaku hanya terdengar gelombang sonar aktif yang mengosongkan otakku. Bunyi ini seakan-akan memberi aku petunjuk, petunjuk untuk aku berhenti dan biarkan, pergerakan tanpa pergerakan. 

Urat-urat, darah mengalir, otak, mata, nafas, biarkan lah ia terhenti. Tanpa pergerakan. Tanpa pergerakan. 

No comments:

Post a Comment